UM(učimo medije) – Istraživanje o medijskoj pismenosti učenika prvih razreda

Datum objave: 26. travnja 2024.

U današnjem svijetu, gdje smo bombardirani informacijama sa svih strana, medijska pismenost je postala ključna vještina. Omogućuje da kritički procijenimo informacije koje primamo, razlikujemo činjenice od laži i manipuliranja, te da se aktivno i odgovorno uključimo u medijski svijet.

Posebno je važno da se medijska pismenost uči u školama. Učenici su jedna od najugroženijih grupa kada je u pitanju dezinformacije i manipuliranje informacijama. Oni još uvijek razvijaju kritičko mišljenje i vještine analize te su lakša meta za one koji žele širiti lažne vijesti i propagandu.

Brojna istraživanja su pokazala da učenici i studenti imaju slabo razvijenu medijsku pismenost. Kako bismo provjerili kakvo je stanje u našoj školi proveli smo jedno takvo istraživanje u Komercijalnoj i trgovačkoj školi Bjelovar tijekom travnja 2024. godine. U istraživanju su sudjelovali učenici prvih razreda (njih 54). Upitnik je kreirala te obradila, analizirala i interpretirala  pedagoginja Ornela Malogorski koja je i vodila istraživanje. U provedbi su pomogli razrednici Spomenka Bohaček, Dario Elijaš i Natalija Konir Ladović, a pomogle su i učenice Lea Oštrić i Martina Kopanji iz 3. b razreda.

Cilj je bio ispitati stavove i mišljenja učenika o korištenju medija i medijskoj pismenosti te učestalost korištenja medija i medijskih sadržaja. Učenici su odgovarali na 25 pitanja iz kojih su izvedeni zaključci:

  • Učenici u velikoj mjeri vrijeme provode na društvenim mrežama i to najviše na mobitelu.
  • Imaju otvorene profile na više društvenih mreža
  • Najviše koriste Tik Tok (37 %) i SnapChat (32 %) Instagram (18 %) YouTube (11%, Facebook (2%)
  • Oko 62 % učenika je na internetu više od 4 sata dnevno.
  • 20 % učenika je bilo izloženo nasilju putem društvenih mreža (6 % svaki dan, 2 % nekoliko puta tjedno i 13 % nekoliko puta mjesečno) i tu najviše spominju širenje laži, neugodne komentare i vrijeđanje kojem su izloženi
  • 13 % priznaje da je bilo nasilno prema drugima putem interneta.
  • 52 % se dopisivalo s nepoznatom osobom putem interneta.
  • Najviše učenika navodi da bi u slučaju nasilja prekinulo kontakt s osobom koja je nasilna ili prijavila roditeljima.
  • 35 % učenika navodi da roditelji kontroliraju objave na mrežama, a 63 % je razgovaralo s roditeljima o opasnostima interneta u zadnja tri mjeseca.
  • 20 % učenika priznaje da se lažno predstavljalo na internetu.
  • 24 % smatra da se u školi nedovoljno govori o medijskoj pismenosti.
  • Svoje znanje  o medijskoj pismenosti 48 % učenika ocjenjuje nedovoljnim.
  • Prema izjavama roditelja najviše znanja o medijskoj pismenosti učenici stječu u školi (31 %) i u medijima (35 %).

Rezultati mogu poslužiti kao pokazatelj u kojem smjeru dalje raditi s učenicima, koje teme uvoditi u školski kurikulum, koje kompetencije jačati kod nastavnika i roditelja

Ulaganje u medijsku pismenost učenika je ulaganje u njihovu budućnost. Ono im omogućuje da postanu informirani i aktivni građani koji mogu donositi informirane odluke i sudjelovati u demokratskom društvu.

Istraživanje je dio projekta UM(Učimo medije) čija je voditeljica profesorica Božica Božoki.

Ornela Malogorski, prof.

Pročitajte još

Promicanje brige za okoliš škole

Promicanje brige za okoliš škole

Ponukana idejom o stvaranju ljepšeg i ugodnijeg mjesta za boravak u školi, nastavnica iz poznavanja robe Ivana Štiglić potaknula je učenike 1. a razreda na provođenje ekološke aktivnosti 3. svibnja 2024. Uz pomoć nastavnica Ivane Štiglić i razrednice Spomenke Bohaček...

Pročitajte više
Skip to content