Dani medijske pismenosti: Uvjerljive krivotvorine (deepfakes) i kako ih prepoznati

Datum objave: 29. travnja 2024.

Dani medijske pismenosti, projekta Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku i u suradnji se s brojnim partnerima i pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja provode već sedmu godinu za redom.

Naša se škola ove godine uključila u projekt s brojnim aktivnostima. Između ostalog, u 3. a razredu je 22. travnja 2024. održana radionica Uvjerljive krivotvorine (deepfakes) i kako ih prepoznati. 

Na radionici su učenici u grupama promišljali o značenju riječi deepfakes, navodili su primjere i pokušali analizirati prednosti i nedostatke tehnologije deepfakes. Iskazali su zanimanje o tome da saznaju više informacije o ovoj tehnologiji i kako je prepoznati u medijima. 

Deepfakes ili uvjerljive krivotvorine umjetno su stvorene fotografije ili videozapisi i digitalno su manipulirani medijski sadržaji koji su namjerno stvoreni kako bi prevarili ili obmanuli gledatelje da vjeruju kako su stvarni. Analizirali smo nekoliko primjera s namjerom otkrivanja kako ona funkcionira u medijima i možemo li je jednostavno otkriti. Otkrili smo da postoje ozbiljne inicijative da se spriječi zlouporaba ove tehnologije i razgovarali o mogućim posljedicama koje ona može imati na pojedinca i društvo u cjelini. 

Zaključili smo da je opasnost deepfakea  u činjenici da može osramotiti, diskreditirati, iskoristiti ili poniziti pojedinca, dovesti u pitanje vjerodostojnost medija, ugroziti sigurnost građana, povećati društvene podjele, stvoriti lažno javno mnijenje, no i omogućiti javnim osobama izbjegavanje odgovornosti (liar’s dividend). 

Analizirali smo da na koji način možemo otkriti je li videozapis ili fotografija deepfake, no zaključili smo da će tehnologija napredovati i da se uskoro najvjerojatnije „ispraviti“ vizualne pogreške koje nas navode da se radi o uvjerljivim krivotvorinama. 

Zaključili smo da je najbolji način za otkrivanje deepfakea ČITANJE I ISTRAŽIVANJE:

Je li naveden autor videozapisa ili fotografije i je li on stvarna osoba?

Na kojoj se internetskoj stranici nalazi videozapis ili fotografija i je li jasno navedeno tko su autori (jesu li vjerodostojni, pridržavaju li se etičkih smjernica svoga zanimanja…)?

Pojavljuje li se videozapis ili fotografija negdje drugdje na internetu? Ako da, u kojem kontekstu?

Postoje li drugi izvori koji potvrđuju ono što se nalazi u videozapisu ili na fotografiji?

Radionicu smo zaključili s tvrdnjom da umjetna inteligencija sve više ulazi u našu svakodnevicu i da trebamo prihvatiti njezine prednosti i kritično promišljati o nedostatcima. 

Voditeljica radionice bila je Nikolina Marinić.

Nikolina Marinić, prof.

Pročitajte još

Fit in Deutsch ispiti

Fit in Deutsch ispiti

U ponedjeljak, 13. svibnja, bili smo domaćini održavanja ispita Fit in Deutsch A1 i A2 koje provodi Goethe Institut Zagreb. U našoj školi ispit je održan za učenike naše škole te za učenike Turističko-ugostiteljske i Ekonomsko-birotehničke škole, u kojoj je također...

Pročitajte više
Modna revija u našoj školi

Modna revija u našoj školi

Naš projekt "Od tekstila i papira do plastike i mode zajedno plovimo u reciklažne vode" u utorak 14. svibnja 2024. došao je do svoje najdinamičnije etape: organizirana je modna revija pregača koje smo izradili u našoj školi za mališane bjelovarskog Dječjeg vrtića...

Pročitajte više
Skip to content