Stručna praksa u srcu Portugala
Ovogodišnja Erasmus mobilnost odvela je učenike Komercijalne i trgovačke škole Bjelovar u
Portugal, nadovezujući se na prethodna iskustva u Italiji, Irskoj i Španjolskoj. Kao prva
akreditirana Erasmus+ škola u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, škola je osigurala sredstva za
učenike, a Agencija za mobilnost i programe Europske unije (AMPEU) dodijelila je 34.096,00
EUR za aktivnosti mobilnosti u okviru poziva za program Erasmus+ u 2024. godini za
strukovno obrazovanje i osposobljavanje.
U razdoblju od 8. do 22. veljače 2025. godine, jedanaest učenika smjera komercijalist i dvije
učenice smjera prodavač proveli su dva radna tjedna u Bragi, Portugalu, u sklopu projekta “2
u 1, zajedno u Portugal”. Pratili su ih nastavnici Tomislav Cug i Dario Elijaš. Učenici su stjecali
vrijedno praktično iskustvo, obavljajući zadatke s punom odgovornošću, gotovo kao pravi
zaposlenici. Komercijalisti su nadograđivali svoja praktična znanja i vještine u poduzećima i
institucijama, radeći na stvarnim radnim zadacima pod vodstvom mentora. Prodavači su
svoju praksu odrađivali u trgovinama mješovitom robom, primjenjujući spretnost i
poduzetnost kako bi osigurali urednost prodavaonica, popunjenost polica i zadovoljstvo
kupaca. Iako nisu imali direktan kontakt s klijentima zbog nepoznavanja portugalskog jezika,
uspjeli su se sporazumjeti s mentorima na engleskom jeziku i uspješno izvršiti sve zadatke.
Prije samog odlaska, provedene su brojne pripremne aktivnosti. Uključivale su
administrativne poslove, organizaciju putovanja, smještaja te dogovore s agencijom oko
izbora mjesta prakse. Također su održane pedagoško-psihološke pripreme koje su vodili
pedagoginja Ornela Malogorski i koordinator projekta Jurica Korade, kao i jezične i
kulturološke pripreme koje je vodio Jurica Korade. Održani su i roditeljski sastanci, gdje je
ravnateljica Nataša Vibiral istaknula prednosti Erasmus+ programa, financiranje Europske
komisije i trud škole da učenicima omogući kvalitetnu mobilnost i stjecanje vrijednih
iskustava. Učenici i nastavnici sudionici mobilnosti odabrani su putem javnog natječaja s
jasnim kriterijima, a cjelokupno putovanje bilo im je plaćeno, uz osiguran džeparac. U
provedbi projekta, uz navedene profesore, pedagoginju i ravnateljicu sudjelovali su
nastavnici strukovnih predmeta Spomenka Bohaček, Zoran Atlija koji su evaluirali pristigle
prijave, te nastavnica Sanja Papić koja je održala stručne pripreme i vrednovala dnevnike
prakse.
Kultura, avantura i nova prijateljstva
Organizaciju prijemnog dijela mobilnosti u Bragi odradila je organizacija Braga Mob. Prvi dan
je bio posvećen obilasku Brage i upoznavanju učenika s gradom. Drugi dan su učenici krenuli
na posao. Osim radnih aktivnosti, učenici su imali priliku upoznati se s portugalskom
kulturom i arhitekturom. Nakon prvog uspješno završenog radnog tjedna, organizirano je putovanje u Lisabon i Fatimu te u Porto. U Lisabonu su se upoznali s bogatom poviješću
glavnog grada i probali poznate kolačiće Pastel de nata, a na povratku su posjetili Fatimu,
jedno od najvećih svetišta u Europi. U Portu su obišli brdoviti grad i imali priliku voziti se
brodom. Učenici su također posjetili poduzetnički inkubator u Bragi, gdje su imali priliku čuti
o najnovijim poduzetničkim idejama i izazovima s kojima se poduzetnici suočavaju.
Neprocjenjiva osobna iskustva učenika
Ipak, ono što ovu Erasmus+ mobilnost čini zaista posebnom jesu neprocjenjiva osobna
iskustva učenika. Mnogi su učenici prvi put letjeli avionom i bili su oduševljeni „ljepotama iz
zraka”. Smještaj je bio odličan, a hranu su opisali kao „veliko iznenađenje” – „sve je bilo
ukusno i drugačije nego kod nas”, a cijene su bile povoljnije nego u Hrvatskoj.
Osim radnih aktivnosti, učenici su imali priliku upoznati se s portugalskom kulturom i
arhitekturom, ali i stvoriti snažne veze. Gotovo svake večeri „okupljali smo se u jednoj sobi,
slušali glazbu, igrali društvene igre, pričali i zabavljali se”. Jedan je učenik naveo da su se “svi
sprijateljili i dobro provodili” , a drugi kako su „tijekom razmjene postali prava ekipa, kao da
se znaju godinama”.
Izleti su bili još jedan vrhunac putovanja, opisani kao „jako zanimljivi”. Učenici su posjetili
Lisabon, Porto i svetište Gospe Fatimske, a posebno su ih “oduševili arhitektura i atmosfera
tih mjesta”. Lisabon je opisan kao „prekrasan i smiren grad”, pun „glazbe i prekrasnih
pogleda na rijeku Tejo i Atlantski ocean, što je bilo magično i očaravajuće”. Vodič na izletima
bio je „odličan”, a učenici su se s njim čak i družili i razgovarali. Jedan učenik ističe izlet u
Porto kao najdraži, ostavljajući „nezaboravna sjećanja i iskustva, kao što su; vožnja brodom,
hrana, znamenitosti, itd…”.
Iskustvo na praksi također je bilo ključno. Jedan učenik je svoju rutinu buđenja, doručka i
odlaska na praksu doživio kao „vrlo dobar i stvaran uvid u moju takozvanu budućnost”.
Atmosfera na praksi je bila „vrlo vesela, zaigrana i mirna” , a svi djelatnici, uključujući šefa,
bili su „prijateljski nastrojeni i spremni pružiti pomoć u bilo koje vrijeme”. Mentori su bili
„izuzetno ljubazni i uvijek spremni pomoći”.
Učenici koji su praksu odrađivali u portugalskoj školi primijetili su razlike u obrazovnom
sustavu, smatrajući portugalsku školu „boljom i zanimljivijom nego ova u Hrvatskoj”. Opisali
su 50-minutna predavanja s duljim odmorima, te mogućnost učenika da biraju predmete i
čitaju minimalno 10 minuta dnevno, što su ocijenili „vrlo korisnim i učinkovitim”. Jedan
učenik je pomagao u tajništvu i bio „pomoćnik ravnatelju”, koji je bio „vrlo ljubazan i
prijateljski”. Posebno je značajno što su učenici ove škole „pohvaljeni”, ističući da su bili
“najbolji učenici od ERASMUS+ programa u zadnjih 8-10 godina”.
Poseban ponos škole izazvala je reakcija ravnatelja škole u kojoj su praksu odrađivali Maja
Bišćan, Helena Mudri i Leo Šafran. Ravnatelj je zamolio direktora Braga Mob-a da
nastavnicima prenese pohvale za ovo troje učenika, ističući da u osam godina primanja
praktikanata nikada nisu imali tako dobre i odgovorne učenike. Po završetku prakse i posjeta
inkubatoru, učenicima su uručena priznanja o uspješno odrađenoj praksi. Nastavnici
Tomislav Cug i Dario Elijaš organizirali su i zabavne aktivnosti, poput večeri u Escape Room-u
u Bragi, gdje su se učenici natjecali podijeljeni u dvije ekipe i uspješno riješili zagonetke.
Ova Erasmus mobilnost bila je iznimno vrijedno iskustvo za učenike, omogućivši im
osamostaljenje i uspješno izvršavanje svih zadataka tijekom četrnaest dana bez roditeljske
pažnje. Neki od učenika su se prvi put vozili avionom, što je također bilo posebno iskustvo.
Nova poglavlja Erasmus+ mobilnosti
Erasmus+ mobilnost donosi višestruke prednosti za učenike i samu školu. Prije svega, učenici
stječu neprocjenjivo praktično iskustvo u stvarnom radnom okruženju u inozemstvu, što im
omogućuje primjenu teoretskih znanja i razvoj specifičnih vještina relevantnih za njihovo
zanimanje. Kroz ovakav program, učenici razvijaju samostalnost, odgovornost i sposobnost
snalaženja u novim situacijama, što su ključne kompetencije za osobni i profesionalni uspjeh.
Također, poboljšavaju svoje jezične kompetencije, posebno engleski jezik, koji je esencijalan
za komunikaciju u međunarodnom okruženju. Kulturološke aktivnosti i boravak u stranoj
zemlji doprinose širenju njihovih vidika, razvoju interkulturalne svijesti i tolerancije.
Erasmus+ također potiče poduzetnički duh. Sve ove prednosti doprinose povećanju
zapošljivosti učenika po završetku školovanja te ih pripremaju za izazove modernog tržišta
rada.
Ukupno gledano, Erasmus+ mobilnost predstavlja iznimnu priliku za učenike da unaprijede
svoja stručna znanja i vještine, razviju samostalnost i odgovornost, poboljšaju jezične
kompetencije te steknu neprocjenjivo životno i kulturološko iskustvo koje ih priprema za
buduće izazove u globaliziranom svijetu. Po povratku, učenici su aktivno sudjelovali u
diseminaciji svojih iskustava, prezentirajući naučeno na Erasmus danu i Danu otvorenih vrata
škole, kao i putem informativnih panoa, s ciljem inspiriranja budućih generacija za
sudjelovanje u ovakvim projektima.
Gotovo svi učenici su izrazili želju da se vrate u Portugal, što najbolje svjedoči o uspjehu i
vrijednosti ove mobilnosti. Jedan je učenik zaključio: „Sve u svemu jedno predivno iskustvo
koje smo podijelili s prijateljima tako da bih savjetovao sve koji imaju priliku prijaviti se na
ovaj projekt sigurno neće žaliti za predivnim iskustvom i novo stečenim prijateljstvima koja
će se desiti na putu.” Drugi je naglasio: „Mislim da se ne treba bojati putovanja niti biti
daleko u drugom gradu ili državi, ako imate ikakvih problema profesori su uvijek tu da
pomognu i imate svoje prijatelje sa sobom.” Cjelokupno iskustvo opisano je kao
„nezaboravno”.
Veselimo se novim iskustvima i novim putovanjima!
Ove godine, Agencija za mobilnost i programe Europske unije (AMPEU) obavijestila nas je da
smo ostvarili sredstva u iznosu od 64.915,00 EUR u okviru Ključne aktivnosti 121 za područje
strukovnog obrazovanja i osposobljavanja. Ova vijest otvara vrata novim prilikama za naše
učenike i nastavnike, nastavljajući sada već bogatu tradiciju naše škole u međunarodnim
projektima. Pripreme za nove aktivnost su u tijeku, razmišlja se o novim destinacijama i
vjerujemo da će biti uspješno kao i do sada. Realizacija slijedu u šk. godini 2025./2026.
Jurica Korade, prof. i Ornela Malogorski, prof.
U medijima:
https://bbzinfo.hr/erasmus-iskustva-ucenika-komercijalne-i-trgovacke-skole-bjelovar
https://bbzinfo.hr/erasmus-avantura-ucenika-komercijalne-i-trgovacke-skole-bjelovar-u-portugalu
https://www.skole.hr/erasmus-avantura-ucenika-komercijalne-i-trgovacke-skole-bjelovar-u-portugalu
https://grad-bjelovar.com/bjelovar/erasmus-avantura-ucenika-u-portugalu