Dani medijske pismenosti, projekta Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku i u suradnji se s brojnim partnerima i pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja provode već sedmu godinu za redom.
Naša se škola ove godine uključila u projekt s brojnim aktivnostima. Između ostalog, u 3. a razredu je 22. travnja 2024. održana radionica Uvjerljive krivotvorine (deepfakes) i kako ih prepoznati.
Na radionici su učenici u grupama promišljali o značenju riječi deepfakes, navodili su primjere i pokušali analizirati prednosti i nedostatke tehnologije deepfakes. Iskazali su zanimanje o tome da saznaju više informacije o ovoj tehnologiji i kako je prepoznati u medijima.
Deepfakes ili uvjerljive krivotvorine umjetno su stvorene fotografije ili videozapisi i digitalno su manipulirani medijski sadržaji koji su namjerno stvoreni kako bi prevarili ili obmanuli gledatelje da vjeruju kako su stvarni. Analizirali smo nekoliko primjera s namjerom otkrivanja kako ona funkcionira u medijima i možemo li je jednostavno otkriti. Otkrili smo da postoje ozbiljne inicijative da se spriječi zlouporaba ove tehnologije i razgovarali o mogućim posljedicama koje ona može imati na pojedinca i društvo u cjelini.
Zaključili smo da je opasnost deepfakea u činjenici da može osramotiti, diskreditirati, iskoristiti ili poniziti pojedinca, dovesti u pitanje vjerodostojnost medija, ugroziti sigurnost građana, povećati društvene podjele, stvoriti lažno javno mnijenje, no i omogućiti javnim osobama izbjegavanje odgovornosti (liar’s dividend).
Analizirali smo da na koji način možemo otkriti je li videozapis ili fotografija deepfake, no zaključili smo da će tehnologija napredovati i da se uskoro najvjerojatnije „ispraviti“ vizualne pogreške koje nas navode da se radi o uvjerljivim krivotvorinama.
Zaključili smo da je najbolji način za otkrivanje deepfakea ČITANJE I ISTRAŽIVANJE:
Je li naveden autor videozapisa ili fotografije i je li on stvarna osoba?
Na kojoj se internetskoj stranici nalazi videozapis ili fotografija i je li jasno navedeno tko su autori (jesu li vjerodostojni, pridržavaju li se etičkih smjernica svoga zanimanja…)?
Pojavljuje li se videozapis ili fotografija negdje drugdje na internetu? Ako da, u kojem kontekstu?
Postoje li drugi izvori koji potvrđuju ono što se nalazi u videozapisu ili na fotografiji?
Radionicu smo zaključili s tvrdnjom da umjetna inteligencija sve više ulazi u našu svakodnevicu i da trebamo prihvatiti njezine prednosti i kritično promišljati o nedostatcima.
Voditeljica radionice bila je Nikolina Marinić.
Nikolina Marinić, prof.