Dani medijske pismenosti: Uvjerljive krivotvorine (deepfakes) i kako ih prepoznati

Datum objave: 29. travnja 2024.

Dani medijske pismenosti, projekta Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku i u suradnji se s brojnim partnerima i pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja provode već sedmu godinu za redom.

Naša se škola ove godine uključila u projekt s brojnim aktivnostima. Između ostalog, u 3. a razredu je 22. travnja 2024. održana radionica Uvjerljive krivotvorine (deepfakes) i kako ih prepoznati. 

Na radionici su učenici u grupama promišljali o značenju riječi deepfakes, navodili su primjere i pokušali analizirati prednosti i nedostatke tehnologije deepfakes. Iskazali su zanimanje o tome da saznaju više informacije o ovoj tehnologiji i kako je prepoznati u medijima. 

Deepfakes ili uvjerljive krivotvorine umjetno su stvorene fotografije ili videozapisi i digitalno su manipulirani medijski sadržaji koji su namjerno stvoreni kako bi prevarili ili obmanuli gledatelje da vjeruju kako su stvarni. Analizirali smo nekoliko primjera s namjerom otkrivanja kako ona funkcionira u medijima i možemo li je jednostavno otkriti. Otkrili smo da postoje ozbiljne inicijative da se spriječi zlouporaba ove tehnologije i razgovarali o mogućim posljedicama koje ona može imati na pojedinca i društvo u cjelini. 

Zaključili smo da je opasnost deepfakea  u činjenici da može osramotiti, diskreditirati, iskoristiti ili poniziti pojedinca, dovesti u pitanje vjerodostojnost medija, ugroziti sigurnost građana, povećati društvene podjele, stvoriti lažno javno mnijenje, no i omogućiti javnim osobama izbjegavanje odgovornosti (liar’s dividend). 

Analizirali smo da na koji način možemo otkriti je li videozapis ili fotografija deepfake, no zaključili smo da će tehnologija napredovati i da se uskoro najvjerojatnije „ispraviti“ vizualne pogreške koje nas navode da se radi o uvjerljivim krivotvorinama. 

Zaključili smo da je najbolji način za otkrivanje deepfakea ČITANJE I ISTRAŽIVANJE:

Je li naveden autor videozapisa ili fotografije i je li on stvarna osoba?

Na kojoj se internetskoj stranici nalazi videozapis ili fotografija i je li jasno navedeno tko su autori (jesu li vjerodostojni, pridržavaju li se etičkih smjernica svoga zanimanja…)?

Pojavljuje li se videozapis ili fotografija negdje drugdje na internetu? Ako da, u kojem kontekstu?

Postoje li drugi izvori koji potvrđuju ono što se nalazi u videozapisu ili na fotografiji?

Radionicu smo zaključili s tvrdnjom da umjetna inteligencija sve više ulazi u našu svakodnevicu i da trebamo prihvatiti njezine prednosti i kritično promišljati o nedostatcima. 

Voditeljica radionice bila je Nikolina Marinić.

Nikolina Marinić, prof.

Pročitajte još

Poziv učenicima za Dan škole

Poziv učenicima za Dan škole

Poziv učenicima! Dragi učenici, javite se do 10. 2. 2025. i sudjelujte aktivno u organizaciji Dana škole! Pozivamo sve koji se bave sportom ili umjetnošću, nekim ručnim radom ili imaju neke hobije koje želite prezentirati drugima... Dobrodošli ste! Možete se javiti...

Pročitajte više
Skip to content